Monet maksetut kyselyt tarjoavat palkkioksi mielipiteistä pelkkiä lahjakortteja.
Lahjakortteja voi saada myös lahjaksi tai hyvitykseksi esimerkiksi viallisesta tuotteesta.
Kannattaako ottaa palkkioksi lahjakortti? Entä onko lahjakortti hyvä idea, kun etsit edullista lahjaa läheisellesi?
Tässä artikkelissa luettelen lahjakorttien plussat ja miinukset.
Lahjakorttien huonot puolet
Lahjakortin pitäminen varallisuutena on mielestäni vakava väärinkäsitys rahasta.
Lahjakortit (ja alennuskupongit) rohkaisevat kuluttamaan. Sitä voi tulla ostaneeksi tuotteita ja palveluita, joita ei tarvitse.
Lahjakortin käyttämättä jättäminen on sekin epämieluisa vaihtoehto.
Ennemmin käy ostamassa vaikka uusia sukkia hemppalan lahjakortilla, vaikkei sukille olisi tarvetta…
Jos rahan säästäminen on itselle se ykkösjuttu, pitää oppia erottamaan halut ja tarpeet toisistaan.
Roskaruokaakaan kukaan ei oikeasti tarvitse, joten riihikuiva käteinen on oikeasti parempi kuin mäkkärin lahjakortti.
Pikaruoka on paitsi turhaa, myös vaarallista.
Roskaruoka voi aiheuttaa monenlaisia terveysongelmia, kuten suolistovaivoja tai ylipainosta seuraavia sydän- ja verisuonitauteja.
Toinen lahjakortteihin liittyvä ongelma on se, että niiden saldo on harvoin sama kuin lopullisten ostosten loppusumma.
Jos sinulla on 20 € lahjakortti H&M-vaateketjuun, ostat hyvin todennäköisesti jotain yli 20 eurolla.
Sen sijaan, että ostaisit 15 euron paidan (ja jättäisit 5 € käyttämättä!), saatat ostaa 24,99 € puseron.
Lopputulos: olet miinuksella 4,99 €.
Pahimmassa tapauksessa käteen jäi huonolaatuinen pusero, mikä nukkaantuu ensimmäisessä pesussa.
Huonoa omaatuntoa lisää ajatus siitä, että puseron valmistamiseen ja kuljettamiseen on käytetty runsaasti luonnonvaroja (mahdollisesti myös lapsityövoimaa tai alipalkattua työvoimaa).
Yhden puuvillapaidan valmistaminen kuluttaa nimittäin 2 700 litraa vettä.
Puuvillakuitukilon viljeleminen tuottaa enimmillään noin 12 kg:n hiilidioksidipäästöt, joten se on juuston kaltainen ”ympäristötuholainen”.
Jos pusero kestää vain pari käyttökertaa, on kaikki raha, vesi ja energia hukkaan heitettyä.
Lahjakorteissa, alennuskupongeissa ja kanta-asiakaspasseissa (niissä, mihin kerätään alennuksiin tai ilmaisiin lounaisiin oikeuttavia leimoja) on kolmaskin huono puoli.
Kupongit ja passit pyrkivät sitouttamaan sinut tietyn liikkeen asiakkaaksi.
Parhaassa tapauksessa (firman kannalta) et enää kilpailuta tuotteita ja palveluita, vaan kuljet silmälaput silmillä ja passi kädessä suoraan tuttuun liikkeeseen.
Sinulla luvattu euron alennus ei paljoa paina, jos viereisestä liikkeestä saisi saman asian 5 euroa halvemmalla.
Lahjakorttien hyvät puolet
Lahjakorteista on loppujen lopuksi vaikea keksiä mitään hyviä puolia.
Lahjan antajalle lahjakortti voi tuntua parhaalta vaihtoehdolta, onhan se helppo toimittaa saajalleen.
Sähköisen lahjakortin voi toimittaa parissa sekunnissa vaikka toiselle puolelle maapalloa.
Jos saa lahjakortin liikkeeseen, missä normaalistikin kävisi, on lahjakortti hyödyllinen myös saajalleen.
Lahjakortinhan ei tarvitse olla pikavaateketjun tai pikaravintolan lahjakortti, vaan lahjakortin voi ostaa esimerkiksi:
- Elintarvikeliikkeseen
- Hävikkiruokakauppaan
- Eläintarvikeliikkeeseen
- Kirpputorille
- Uimahalliin
- Kylpylään
- Hierojalle
- Äänikirjapalveluihin
- Personal trainerille
Jos saa lahjakortin esimerkiksi Lidliin, missä käy joka tapauksessa vähintään viikoittain, on lahjakortti eräänlainen vastaus siihen, miten säästää ruokakuluissa.
Ruokalahjakortti voi olla oivallinen myös silloin, jos olet jossain laskettelukeskuksessa niin sanottuna hiihtopummina, ja haluat minimoida elintarvikeostoksiin kuluvan rahan.
Yhteenveto: lahjakortit ovat sekä pahasta että hyvästä
Yhteenvetona voidaan sanoa, että lahjakortit ovat sekä hyvästä että pahasta.
Lahjakorttien hyvät puolet:
- Rahansäästö
- Helppo antaa lahjaksi melkein kenelle vain
Lahjakorttien huonot puolet:
- Paperin kulutukseen liittyvät ympäristöhaitat (suosi virtuaalisia kuponkeja)
- Lahjakortit ja alennuskupongit rohkaisevat kuluttamaan myös ei-tarpeellisiin asioihin
- Alennusten saamisen huuma voi saada unohtamaan hintavertailun
Pohdintaa alennuskupongeista ja alennuskoodeista
Minulla on kahtiajakoinen suhtautuminen postilaatikkoon tupsahtaviin mainoksiin ja alennuskuponkeihin sekä erilaisiin kanta-asiakaspasseihin.
Alennuskupongit ovat yksi tapa säästämiseen.
Jos tarvitset esimerkiksi öljynvaihtoa, haluat saada neuvoja pyöräilijän venyttelyyn tai haluat käydä pikaruokalassa, mikäs sen mukavampaa kuin saada käynnistä alennusta.
Toisaalta, alennuskupongit ja alennuskoodit motivoivat kuluttamaan enemmän kuin olisi tarpeen.
Totta kai mietin myös sitä, että paperiset mainokset ovat luonnonvarojen tuhlausta.
Kannattaa siis laittaa “Ei mainoksia” -kyltti oveen.
Kaikille alennuskupongeista kiinnostuneille tahdon kertoa, että esimerkiksi Hesburgerin alennuskupongit voi ladata puhelimeensa Hesburger-sovelluksen kautta.
Sinun ei siis tarvitse vastaanottaa kilokaupalla mainospostia vain saadaksesi Hesen alennuskuponkeja (joita jaetaan vain pari kertaa vuodessa).
Lidlinkin alennuskupongit ovat sähköisiä.
Lataa puhelimeesi Lidl Plus -sovellus, niin voit kerätä pisteitä ja ladata kuponkeja.
Onneksi Lidlin tuoreehko etukortti on sähköinen, sillä haitallista PVC-muovia on muutenkin ihan tarpeeksi.